Vigtig information til overvægtige, som overvejer slankekur


Denne artikel er for folk som ønsker at tabe sig.

Det er muligt at tabe sig, uden at føle sult hele tiden.

Hvad er sult?

Sult betyder to ting:

  • En følelse af at man har behov for at spise. Eksempel: ”Han blev sulten kl 17:00”.
  • Det, at kroppen mangler mad. Eksempel: ”De sulter i Somalia”.

I den vestlige verden oplever flere og flere det mærkelige, at selv om de spiser og spiser, mangler kroppen stadig mad. Jeg snakker ikke her bare om følelsen af at være sulten, men det at kroppen rent faktisk mangler mad.

Normalt tænker man på fattige lande og ikke Danmark, når man snakker om at folk sulter. Men det er virkelig situationen i dagens Danmark.

Det lyder selvmodsigende, men er rigtigt nok. Situationen er at vores mad ofte er fattig på nogle af de stoffer kroppen har brug for.

Hvilke næringsstoffer har en krop brug for?

En krop har brug for ilt, vand, proteiner, fedtstoffer, lidt kulhydrater, mineraler, vitaminer, elektrolytter (salte) og sporstoffer (stoffer vi har brug for i meget små mængder).

Moderne mad er mangelfuld

Vores mad indeholder ofte for meget af en eller to elementer og ikke nok af de andre. Det betyder ikke noget, hvis det kun er i et par måltider. Kroppen har lagre, den kan tage af. Men det sker igen og igen og igen. Og det er ikke godt.

Hvis vores kost er fattig på vitaminer og mineraler, begynder kroppen at mangle dem. Vi begynder at føle os utilpas eller får måske endda mangelsygdomme.

Hvorfor bliver man sulten hurtigt efter et måltid?

Kroppens måde at fortælle os, at den mangler næringsstoffer, er at føle sult. Vi responderer ved at spise et måltid. Men sørger vi ikke for at indtage frugt og grønt, betyder det, at kroppen stadig har manglerne.  Så den sender igen sultsignaler op til hjernen (før vi har brugt fedtstofferne og kulhydraterne (sukkerstofferne) fra det sidse måltid. Vi spiser igen osv osv.

Resultatet er at vi bliver fede.

Hvordan skal man spise for at tabe sig?

Hvis du gerne vil tabe dig, skal du sørge for at spise godt med frugt og grønt og sluge et par vitamin piller. Du skal selvfølgelig stadig sørge for at få nok proteiner og fedt.

Efter et par dage vil du opleve, at du ikke længere bliver sulten hurtigt efter måltiderne. Du vil også erfare, at du ikke behøver proppe dig med mad, for at undgå at blive sulten.

Derudover vil du have mere energi og føle dig bedre tilpas.

Når du skal tabe dig, gælder det om at spise færre kalorier hver dag, end kroppen forbruger. Hvis du får nok vitaminer og mineraler er det meget lettere, da du vil føle dig mindre sulten efter måltider.

Hvorfor kan nogle mennesker ikke tage på i vægt?

En tynd person, som konstant er sulten spiser ikke nok i det hele taget eller ikke nok af visse næringsstoffer (eller dyrker ekstremt meget motion). Han mangler vitaminer, proteiner eller noget andet i kosten.

En overvægtig person som er sulten hele tiden, spiser ikke nok af vise næringsstoffer (for det meste frugt og grønt) og for meget af andre (ofte kulhydratet (sukkerstoffer)).

Det er altså ofte den samme fejl i madvanerne, som gør at nogle er tynde og andre tykke.

Jeg håber, at denne artikel kan hjælpe jer med slankekuren her efter Nytår.

Der findes mange flere informationer om ernæring og sundhed, end der er nedskrevet her. Dette er blot for at give nogle informationer, som jeg ofte syntes mangler.

Venlig hilsen

John Boel

Akupunktør